Keluarga saya mestilah MUSLIM

23 Ogos 2008- Sebuah buku yang sangat masyhur ditulis oleh seorang ulama’ Islam Syiekh Fathi Yakan. Buku ini menjadi bahan telaah saya ketika di Matrikulasi UIAM tahun 2000-2001. Pagi Sabtu ini tergerak semula hati untuk membelek semula buku ini kerana malam ini akan memenuhi jemputan ceramah kekeluargaan di PD.

Kitab ini meletakkan beberapa tugas dalam mengislamkan keluarga.

1- Suami mestilah berbuat baik kepada isteri dengan pergaulan yang mesra. Semoga terbit rasa peraya di antara suami dan isteri.

“Orang yang baik dikalangan kamu ialah orang yang paling berlaku baik terhadap isterinya dan akulah orang yang paling baikterhadap isterinya dari kamu”    – Hadith riwayat Tarmidhi

2- Hubungan suami dengan isteri tidaklah hanya semata- mata kerana hubungan syahwat sahaja, sebaliknya lebih daripada itu. Hubungan mestilah dapat mewujudkan persefahaman dalam pemikiran, jiwa dan kasih sayang.

3- Kesemua hubungan suami dan isteri mestilah dalam lingkungan syarak.

Advertisements

Hilangnya seorang sahabat, teman, kawan, guru

24 Julai 2008-

Pagi tadi saya terima sms daripada  sahabat Us. Mohd Solhi Shariff, Pegawai Pusat Pungutan Zakat Pulau Pinang, Majlis Agama Islam Pulau Pinang.

sms beliau;

“alfatihah buat sahabat kita, abdul aziz omar yg telah kembali ke rahmatullah, dlm pakaian ihram,kemalangan ketika balik dari umrah (bgtau shbt2 lain)”

Sdr. Us. Abdul Aziz al- hafiz adalah seorang sahabat yang mudah mesra. Saya mula mengenali arwah ketika mula- mula mendaftar masuk ke Tingkatan 1, SMKA Al Mashoor Lelaki pada tahun 1995. Terus hari ke hari mengenali beliau hinggalah ke Tingkatan 5 pada tahun 1999.

Kenangan manis, semasa bersama- sama dgn beliau berkhidmat selaku Badan Tertinggi Pelajar (BTP) SMKA Al- Mashoor (Lelaki) pada tahun 1998- 1999. Beliau menjadi Timbalan Ketua Umum, saya mjadi Exco Dakwah Kepimpinan.Beliau adalah bos ke-2 kami dalam BTP.  Beliau sangat komited dengan gerakerja dan usaha dakwah mendidik anak- anak warisan Al Mashoor. Beliau sangat pantang melihat pelajar2 yang suka ponteng solat, ponteng Subuh, tak mahu baca Mathurat lepas Subuh dan lepas Asar. Walaupun beliau sangat peramah, periang tapi sangat memendam rasa. Beliau tak suka menceritakan masalah nya . apabila disusuri latar belakang beliau merupakan anak yatim.

Beliau sangat bertenaga apabila bertazkirah, sgt alim nahu bahasa arab, sgt berilmu. Apabila tamat pengajian di Al Mashoor, beliau memasuki Maahad Tahfiz Wal Qiraat Pulau Pinang. dan terus ke bumi Nabi Madinah al Munawwarah. Kali terakhir kami berjumpa sekitar tahun 2002 kurang lebih di Masjid Negeri Pulau Pinang menziarahi teman2 di sana.

 Semoga roh arwah diletakkan di kalangan para syuhada’ dan orang yang bertaqwa. Ana doakan anta terus dibawah rahmat al Quran kerana anta merupakan pendokong al- quran semasa hayat. Mohon sahabat2 sekalian mendoakan sahabat ana ini.

 

Akademi Nasyid

Ulasan sedikit berkaitan program TV Realiti Akademi Nasyid TV 9 yang mendapat sambutan masyarakat.

Tahniah di ucapkan kepada pengurusan tertinggi TV 9 kerana come-out dgn 1 program alternatif AKADEMI NASYID (AN) hiburan yang mendidik jiwa dikala keadaaan hiruk pikuk hiburan kita dlm keadaan tidak tentu arah.

Saya sempat mengikuti rancangan ini beberapa kali. Paling menarik (saya kira semua orang juga) Sdr. Azhan, salah seorang peserta AN yang dianugerahkan ALlah “aura” yg menusuk hati para pendengar. Apabila mendengar lantunan suara Sdr. Azhan, terus “terasa” lubuk hati. Inilah anugerah suara yang Allah berikan kepad hambaNYA.

Industri Nasyid memerlukan lebih ramai “Azhan” untuk tampil berdakwah kpd masyarakat. Lagu2 ketuhanan yang memberi keinsafan beginilah perlu dihidangkan kepada masyarakat.

Rakan2 di dalam industri nasyid juga dinasihatkan jgn terlalu gemar menghasilkan lagu2 meleret- leret dan lirik2 cinta muda- mudi klise spt pada hari ini. Lagu2 dan lirik ketuhanan memang mempunyai “kuasa” utk menarik hati2 kita utk kembali kepada Allah.

Buat Sdr. Azhan, jikapun Sdr. tidak diangkat menjadi juara, harapnya Sdr. terus komited berdakwah melalui bakat anugerah suara sdr. Begitu juga sahabat2 yg lain. Menjadi juara AN bukanlah matlamat utama.Keikhlasan dan sumbangan tuan-tuan sangat bermakna kepada Islam dan ummah.    

Moga hiburan mendidik jiwa dapat mengetuk pintu hati kita semua untuk kembali kepada rahmat Allah.

Ya Tuhanku berilah ampun dan berilah rahmat, dan Engkau adalah pemberi rahmat Yang Paling baik   – Al Mukminun ; 118   

Majlis Tilawah Al- Quran Peringkat Kebangsaan Kali Ke- 51

Bermula 7 – 11 Julai depan, acara tahunan Majlis Tilawah Al- Quran Peringkat Kebangsaan Kali Ke- 51 akan berlangsung di Negeri Kedah Darul Aman.

Majlis ini sangat berprestij kerana melahirkan ramai qurra’ terkenal dalam negara. Antaranya Syiekh Ahmad Pergau (Kelantan), Ismail Hashim (Kedah) , Ust Muhammad Qari (bekas guru agama di SMKA Falahiah, Kelantan), Hj. Abdul Rahim Ahmad, Hajah Paridah Mat Saman, Hjh. Rogayah Sulong, Us. Radzi Kamarul Hailan dan lain2 lagi.

Paling menarik, Tilawah Kali ke- 51 ni banyak negeri yang diwakili oleh kawan2 saya ketika sekolah menengah dan universiti duhulu, cthnya Us. Hafaz Ali (akan mewakili T’ganu), Us Amir Rahman- dalam gambar sebelah (Wilayah), Us Syahiruddin ( Wakil NS), Ustzh Farah Ilyani Zakaria (wakil Sarawak; anak jati Kelantan; dahulunya pergi ke Tehran wakil M’sia Tilawah Remaja bersama saya), Cik Sharifah Khasif (wakil Perak), dan Cik Normalina Alias- dalam gambar sebelah (wakil Wilayah- pernah sekelas di UIA dulu). Tahniah buat sahabat2 semua.

Moga al- Quran terus dimartabatkan dan dibumikan risalahnya.

Hukum Berkhatan Bagi Pesakit Heamophilia dan Kanak- Kanak Cacat Akal

Gambar hiasan

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan pada sidangnya kali ke- 77 pada 10- 12 April 2007 telah membincangkan isu hukum berkhatan bagi pesakit heamophilia dan kanak- kanak cacat akal dan telah membuat keputusan seperti berikut;

i.                   Pesakit heamophilia tidak diwajibkan berkhatan kerana proses khatan boleh membawa mudharat kepada pesakit. Walau bagaimanapun, aspek taharah bagi pesakit heamophilia perlu dipelajari dan diberi perhatian khusus oleh pesakit berkenaan untuk memastikan kesempurnaan bersuci dan kesahihan ibadah.

 ii.       Bagi kanak-kanak yang cacat akal, kewajipan berkhatan adalah bergantung kepada tahap kecacatan otak yang dialaminya. Gugur semua kewajipan melaksanakan ibadah termasuk berkhatan ke atas kanak-kanak yang mengalami kecacatan otak yang teruk. Ahli keluarga kanak-kanak berkenaan perlu memastikan kebersihan anggota kanak-kanak tersebut dijaga dengan baik.

          Jabatan Mufti Selangor juga telah mewartakan fatwa yang sama di atas pada 25 Oktober 2007 warta nombor Sel P.U. 36 Jld. 60 No. 23 (www.muftiselangor.gov.my/PortalFatwaSelangor)

 Ulasan :

Syariat Islam sememangnya diturunkan bagi memenuhi tuntutan maslahah ummah dan maqasid syariah. Islam adalah agama yang mudah dan tidak menyusahkan ummah. Setiap taklif kepada manusia adalah di atas keupayaan kudrat manusia.

        Firman Allah di dalam Surah al- Hajj ;ayat 78 

وما جعل عليكم في الدين  من حرج   

       

” Dan ia tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu keberatan dan susah payah dalam perkara agama”

Semoga fatwa ini disebarluaskan kepada masyarakat umum terutamanya bagi mereka yang mempunyai pesakit- pesakit heamophilia dan kanak- kanak cacat akal.

wallahua’lam.

Fatwa Qaradhawi; Derma Darah Merupakan Sedekah Paling Tinggi Nilainya

التبرع بالدم من أفضل الصدقات
Fatwa Qardhawi telah menyatakan Derma Darah Merupakan Sedekah

Paling Tinggi Nilainya.

Seseorang yang sedang sakit, memerlukan darah dan jika anda

menderma kepadanya,

ia merupakan satu amalan menyelamatkan kehidupan

seseorang itu.

Ganjarannya cukup besar di sisi Allah SWT.

موقع القرضاوي / 16-6-2008

تلقى فضيلة العلامة الدكتور يوسف القرضاوي استفساراً من أحد القراء يقول فيه : نشكركم على مجهوداتكم وإسهاماتكم في توعية المسملين .. هل يعد التبرع بالدم من الصدقات ولا سيما للمرضى ؟ وجزاكم الله خيرا

وقد أجاب فضيلته على السائل بقوله : الحمد لله ، والصلاة والسلام على رسول الله، وعلى آله وصحبه، ومن اتبعه إلى يوم الدين، وبعد :

فمن أفضل ما يقدمه أهل المريض وأصحابه له : التبرع بالدم له إذا احتاج إليه عند إجراء جراحة أو لإسعافه وتعويضه عما نزف منه، فهذا من أعظم القربات وأفضل الصدقات ؛ لأن إعطاء الدم في هذه الأحوال بمثابة إنقاذ الحياة، وقد قرر القرآن الكريم في معرض بيان قيمة النفس الإنسانية : ” أنه من قتل نفسًا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعًا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعًا “. (المائدة : 32)

وإذا كان للصدقة بالمال منزلتها في الدين، وثوابها عند الله، حتى إن الله تعالى يتقبلها بيمينه، ويضاعفها أضعافًا كثيرة إلى سبعمائة ضعف، إلى ما شاء الله، فإن الصدقة بالدم أعلى منزلة وأعظم أجرًا ؛ لأنه سبب الحياة، وهو جزء من الإنسان، والإنسان أغلى من المال، وكأن المتبرع بالدم يجود بجزء من كيانه المادي لأخيه حبًا وإيثارًا.

ويزيد من قيمة هذا العمل الصالح: أن يغيث به ملهوفًا، ويفرج به كربة مكروب، وهذه مزية أخرى تجعل له مزيدًا من الأجر عند الله تعالى، ففي الحديث : ” إن الله يحب إغاثة اللهفان ” (رواه أبو يعلى والديلمي وابن عساكر عن أنس كما في فيض القدير 2/ 287(.

وفى الصحيح : ” من فرج عن مسلم كربة من كرب الدنيا فرج الله عنه كربة من كرب يوم القيامة ” (رواه الشيخان من حديث ابن عمر، كما في اللؤلؤ والمرجان، برقم 1667(.

بل صحَّ عن رسول الله – صلى الله عليه وسلم- أن إغاثة الحيوان المحتاج إلى الطعام أو الشراب له عظيم الأجر عند الله، كما في حديث الرجل الذي سقى كلبًا عطشان، وجده يلهث يأكل الثرى من شدة العطش، فملأ خفه ماء من البئر، وأمسكه بفيه، وسقاه حتى ارتوى، قال النبي -صلى الله عليه وسلم- : ” فشكر الله له، فغفر له” . قال الصحابة دهشين: أئن لنا في البهائم لأجرًا يا رسول الله؟! قال : ” نعم، في كل كبد رطبة أجر “. (متفق عليه عن أبى هريرة كما في اللؤلؤ والمرجان، الحديث 1447(.

ويبدو أن الصحابة كانوا يظنون أن الإحسان إلى هذه المخلوقات لا يقابله أجر عند الله، وأن الدين لا يهتم به، فبين لهم الرسول الكريم أن الإحسان إلى أي كائن حي فيه أجر، ولو كان حيوانا أو كلبًا، فما بالك بالإنسان ؟ وما بالك بالإنسان المؤمن ؟

والصدقة بالدم لها ثوابها الجزيل بصفة عامة، ولكن صدقة القريب على قريبه مضاعفة بصفة خاصة ؛ لما فيها من توثيق روابط القربى، وتأكيد الصلة بين الأرحام.

وفى هذا يقول الرسول -صلى الله عليه وسلم- ” الصدقة على المسكين صدقة، وعلى ذي الرحم ثنتان: صدقة وصلة ” (عزاه في الجامع الصغير إلى أحمد والترمذي والنسائي وابن ماجة والحاكم عن سلمان بن عامر، وحسنه الترمذي وصححه الحاكم ووافقه الذهبي، كما في فيض القدير للمناوي 4 /237(.

ويتضاعف ذلك الأجر إذا لم تكن العلاقة على ما يرام بين الأقارب بعضهم وبعض، بأن نزغ الشيطان بينهم، وأوقد بينهم نار الخصومة والقطيعة، فإذا انتصر أحدهم على نفسه وشيطانه، وتخطي هذه الجفوة المذمومة عند الله وعند الناس، وبذل لقريبه المحتاج من ماله أو تبرع له من دمه، فإن هذا يعده الرسول -صلى الله عليه وسلم- أفضل الصدقات بالنسبة للمتصدق عليه . وفى هذا يقول : ” أفضل الصدقة على ذي الرحم الكاشح ” (عزاه في الجامع الصغير إلى أحمد والطبراني عن أبى أيوب وحكيم بن حزام، وإلى أبى داود والترمذي والبخاري في الأدب المفرد عن أبى سعيد، وإلى الطبراني والحاكم عن أم كلثوم بنت عقبة، وصححه الحاكم على شرط مسلم ووافقه الذهبي كما في الفيض 2/ 38) . يعنى بذي الرحم الكاشح الذي يضمر العداوة في كشحه، وليس صافيًا ولا وادًّا لقريبه.

والله أعلم.

Hidup Bermasyarakat

Subuh pagi tadi, saya menyelesaikan tugasan Kuliah Subuh di Surau Presint 8. Kuliah menggunakan kitab Tafsir al- Munir karangan Sheikh Prof. Dr. Wahbah al- Zuhailiyy sebagai manual. Pagi tadi mengupas beberapa ayat awal di dalam Surah Abasa.

Kemudian, pagi tadi jam 10 pagi hadir mesyuarat AJK Surau Presint 9, Parcel 12 Putrajaya. Alhamdulillah dapat bertemu sahabat- sahabat baru di kawasan apartment, bertaaruf, bina rappo dgn penduduk. Ramai yang berminat dan komited nak imarahkan surau baru itu. alhamdulillah…Moga Surau baru Presint 9 Parcel 12 itu akan menjadi meriah dengan kuliah pengajian dan aktiviti kemasyarakatan.

Pesan Nabi (maksudnya kurang lebih) 7 golongan yang akan mendapat naungan Allah pada kiamatm salah satunya adalah mereka yang hatinya sentiasa terpaut pada masjid

*moga Allah pilih kita untuk menjadi manusia yang mengimarahkan masjid.

Produk TAKAFUL bukan lagi alternatif, sudah WAJIB

Sedar ataupun tidak, produk insurans konvesional yang ditawarkan syarikat insurans konvensional hukumnya haram.

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan kali ke- 16 pada 15 – 16 Februari 1979  telah bersetuju memutuskan bahawa Insurans Nyawa adalah haram kerana ia ;

i) Mengandungi gharar

ii) Mengandungi unsur judi

iii) Mengandungi muamalah riba

 Majlis Fiqh Antarabangsa bersidang pada 1979 di Mekah memutuskan Insurans Jenis Perniagaan adalah HARAM ke atas barangan perniagaan, nyawa, dan lain2 jenis harta.

Pengharaman Insurans Konvensional telah disepakati oleh ulama dunia antaranya ;

i) Imam Muhd Amin Ibn Abidin (1836M)

ii) Imam Muhd Abu Zuhrah

iii) Syiekh Ahmad Ibraim Al- Husaini

iv) Syiekh Najm al- Din al- Waiz

v) Syiekh al- Ahmadi al- Zawahiri

vi) Syiekh Prof. Dr. Yusuf Qardhawi

vii) Syiekh Prof. Dr. Sulaiman Al- Asyqar

viii) Syiekh Dr. Wahbah al- Zuhailiyy

Setakat hari ini, terdapat 8 operator Takaful sahaja yang berdaftar dengan Bank Negara (www.bnm.gov.my), (http://www.mifc.com/060202_tka_oper.htm)

Registered Takaful Operators

  1. Hong Leong Tokio Marine Takaful Berhad
  2. CIMB Aviva Takaful Berhad
  3. HSBC Amanah Takaful (Malaysia) Sdn. Berhad
  4. MAA Takaful Berhad
  5. Prudential BSN Takaful Berhad
  6. Syarikat Takaful Malaysia Berhad
  7. Takaful Ikhlas Sdn Berhad
  8. Etiqa Takaful

Berdasarkan fakta dari Bank Negara ini, dapatlah difahami bahawa selain daripada 8 operator ini, semuanya adalah syarikat insurans konvensional.

Pastikan urusan muamalat sehari- hari kita menepati syariat Islam. Tak kira lah, insurans keluarga, insurans pendidikan anak2 ker, insurans kereta motor ke, PASTIKAN semuanya menggunakan TAKAFUL.

Fakta: Sidang Kemuncak Ketua- Ketua Negara Islam dalam Developing-8 (D- 8) yang telah berlangsung di Dhaka telah memutuskan bahawa istilah Takaful digunakan untuk semua jenis perniagaan INSURANS SECARA ISLAM.

Justeru, jangan terperangkap dengan sesetengah syarikat yang claim produk insurans mereka dikawal selia oleh penasihat syariah, para ustaz etc. .Tugas anda pastikan dulu, periksa dulu…Gunakan ilmu anda……

 

 

Wasiat Ikon Muslim

 

 

Ilmu adalah lebih penting dan patut diberikan keutamaan daripada harta kerana 9 sebab;

1- Ilmu adalah warisan nabi dan rasul, sedang harta warisan Qarun dan Fir’aun

2- Ilmu adalah penjaga kepada pemiliknya, sedang harta perlu dijaga oleh pemiliknya

3- Ilmu dapat banyakkan kawan, tetapi harta banyakkan lawan dan musuh

4- Ilmu bila diberikan (ajarkan) akan bertambah, tetapi harta bila dibelanjakan akan makin berkurangan

5- Orang berilmu akan mendapat penghormatan, sedang orang berharta mendapat panggilan yang merendahkan

6- Ilmu tidak dapat dicuri daripada pemiliknya; tetapi harta boleh hilang atau dicuri

7- Ilmu tidak akan habis sekalipun tidak ditambah, tetapi harta pasti akan habis

8- Ilmu dapat memberi syafaat di dalam kubur dan akhirat, tetapi harta akan menyusahkan pemiliknya bila dihisab nanti 

9- Ilmu dapat menerangkan hati, sedangkan harta selalu membuatkan pemiliknya jadi bingung..

(Khalifah Ali bin Abi Talib)

satu kisah

pagi ini, saya dan isteri bergegas turun daripada rumah jam 7.00 pagi untuk pergi ke pejabat.

saya menuju ke kereta saya, isteri pula menuju ke kereta nya pada aras yang sama parkir kereta apartment. hati dan fikiran saya sdg berfikir tugasan ofis yang perlu dibereskan dlm masa terdekat.

ringkas cerita, bila nak start kereta..tak hidup2…tak hidup2.. kenapa pulak kete ni..cuba lagi..tak hidup2 jugak..

yakin saya, bateri kereta dah kong (bahasa org ramai) ni..dah 2 tahun kete ni saya pakai. 

mujur isteri sempat call kawannya, dan dia pun tumpang kete kawannya. Terima kasih pada isteri kerana membantu dan berkorban.

« Older entries Newer entries »